Envägskommunikationen finns även på sociala medier

Många är vi som hoppas på är att de nya sociala medierna ska öka interaktionen mellan partierna och väljare. Men som vi nämnt tidigare i denna blogg, så krävs det att båda parterna arbetar aktivt för att detta ska ske. Politikerna och väljarna kommer på många sätt närmre varandra genom de sociala medierna. Men under vårt projekt har vi också sett hur många partier centralt använder de sociala medierna till klassisk envägskommunikation. Ett exempel på detta är de egenproducerade TV-intervjuerna som Socialdemokraterna och Moderaterna nyss startat.

Moderaterna har valt att kalla sitt TV-program för ”Föregångslandet Sverige”, programledare är moderaten Maria Arctaedius och hennes bisittare är partisekreteraren Per Schlingmann. I det senaste programmet intervjuades statsministern Fredrik Reinfeldt och finansminister Andres Borg.  Socialdemokraternas TV-program heter ”Fem minuter” och leds av Eric Sundström, chefredaktör för den socialdemokrat ägda tidningen AIP. De som hittills gästat programmet är ledande politiker så som f.d. vård- och äldreomsorgsminister Ylva Johansson och f.d. skolminister Ibrahim Baylan.

Programmen är ett tydligt exempel på hur partierna även kan använda de sociala medierna för envägskommunikation med väljarna. Är du  intresserad av att se några exempel på intervjuer, så kolla in dessa klipp.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s